Forhistorie til undervannsbåten ULA.  P66

Denne historien om  hvorfor den Norske marine ble tildelt  P 66 Varne fra den Britiske marine, er  hentet fra   http://www.dutchsubmarines.com/  hjemmeside.  

1942

19 Aug 1942: Den Nederlanske marinen ønsker å besette U- båten  Haai, som var under bygging  med navnet P 66 / Varne  i   British Royal Navy. Den skulle besettes med  tidligere personell  fra  u-båtene  K IX,  K X, og K XII som  alle var gått i opplag, og som befant seg i Fremantle, Australia.

Disse 34 men som var under commando av  Lt.Cdr. H.C.J.  Coumou reiste fra Sydney  med skipet  SS  Westernland,  et 16479 br.tonn   mailship  fra Holland-America Line.

  I Cape Town  gikk  U- båt mannskapet om bord i den Britiske m.s Abosso  som var et   11350 br.tonn passasjerskip fra 1935 fra Elder Dempster Line.  Dette skipet som hadde et mannskap på 182  og hadde  189 passasjerer om bord skulle bringe dem over til England.

Lt.Cdr. H.C.J. Coumou protesterte  når han hørte at dette skipet  bare  kunne gjøre 14,5 knots og at det skulle gå uten eskorte til  England.

Dessverre ,  hans protester ble ikke hørt.

 

8 - 9 Oct 1942:  Abosso (II), under  commando av R.W. Tate, forlot Cape Town.

29 Oct 1942:  Abosso  ble oppdaget av den Tyske U- båten  U 575.

U 575, som  under commando  av Günther Heydemann, var på hjemtur til  sin base i Frankrike oppdaget  Abosso et sted mellom Newfoundland og  Ireland.

 Med full speed I overflatestilling  klarte  U 575    å komme på skuddhold av Abosso    

Kl. 19:42  avfyrte  U 575    4  torpedoer mot målet .
Kl. 20:15 GMT,  Abosso   blir truffet  portside av en  torpedo og etter 20/25 minutter  blir hun igjen truffet av  en torpedo fra en ny  salve, denne gang på  at starboard side . Etter 10/15 minutter synker Abosso ,  vertically. Position: 48°30N-28°50W.

Mens Coumou og fire av hans U-båtmannskap  holder på å ”låre” en livbåt  mot havflaten, faller denne plutselig ukontrollert og blir sterkt skadet når den treffer vannet.

Båten ”springer” lekk  på grunn av dette harde fallet  mot havoverflaten, og de overlevende blir sittende med vann til knærne.

Under natten har de kontakt med en liten motorbåt og 3 andre livbåter som også klarte å komme på vannet.

2 Nov 1942: Etter  2  netter i livbåten  blir de oppdaget av den Engelske korvetten Bideford  og tatt om bord. De  hadde sett det  røde seilet  som de hadde hengt opp i masten.

Bideford  var en del av operation Torch ( invasion of North Africa ) når dette hendte.

Andre skip hadde radiokontakt med den lille motorbåten  og de 3 andre livbåtene, men ingen av de ble noen gang  funnet.

Det var bare 31 overlevende, alle fra den samme livbåten.   5  av de som overlevde var Nederlendere, og 4 av disse var av det  Nederlanske U-båt  mannskapet som skulle bemanne U-båten Haai

På grunn av denne hendelsen, og med majoriteten av U-båt mannskapet til Haai  omkommet  var  ikke den Nederlanske marinen i stand til å bemanne Haai . Den Nederlanske marinen kanselerer  derfor ordren på  U-båten Haai   og  returnerer denne til British Royal Navy.

1943

28 Mar 1943:  Den Norske Marinen har overtatt Haai  og omdøper denne til  Ula.

1944

3 Apr 1944: Ula  er commissioned to the Norwegian Navy

1947

The Ula visits Rotterdam, the Netherlands.

1965

Dec 1965: Ula is sold to H. Eckhart GmbH (Hamburg) for breaking up.