|
Forhistorie til undervannsbåten ULA. P66 Denne historien om hvorfor den Norske marine ble tildelt P 66 Varne fra den Britiske marine, er hentet fra http://www.dutchsubmarines.com/ hjemmeside. 1942 19 Aug 1942: Den Nederlanske marinen ønsker å besette U- båten Haai, som var under bygging med navnet P 66 / Varne i British Royal Navy. Den skulle besettes med tidligere personell fra u-båtene K IX, K X, og K XII som alle var gått i opplag, og som befant seg i Fremantle, Australia. Disse 34
men som var under commando av Lt.Cdr.
H.C.J. Coumou reiste fra Sydney med
skipet SS
Westernland, et 16479
br.tonn mailship
fra Holland-America Line. Lt.Cdr. H.C.J. Coumou protesterte når han hørte at dette skipet bare kunne gjøre 14,5 knots og at det skulle gå uten eskorte til England. Dessverre , hans protester ble ikke hørt. 8
- 9 Oct 1942: Abosso (II), under
commando av R.W. Tate, forlot Cape Town. 29 Oct 1942: Abosso ble oppdaget av den Tyske U- båten U 575. U 575, som under commando av Günther Heydemann, var på hjemtur til sin base i Frankrike oppdaget Abosso et sted mellom Newfoundland og Ireland. Med full speed I overflatestilling klarte U 575 å komme på skuddhold av Abosso Kl.
19:42 avfyrte
U 575 4
torpedoer mot målet . Mens Coumou og fire av hans U-båtmannskap holder på å ”låre” en livbåt mot havflaten, faller denne plutselig ukontrollert og blir sterkt skadet når den treffer vannet. Båten ”springer” lekk på grunn av dette harde fallet mot havoverflaten, og de overlevende blir sittende med vann til knærne. Under natten har de kontakt med en liten motorbåt og 3 andre livbåter som også klarte å komme på vannet. 2 Nov 1942: Etter 2 netter i livbåten blir de oppdaget av den Engelske korvetten Bideford og tatt om bord. De hadde sett det røde seilet som de hadde hengt opp i masten. Bideford var en del av operation Torch ( invasion of North Africa ) når dette hendte. Andre skip hadde radiokontakt med den lille motorbåten og de 3 andre livbåtene, men ingen av de ble noen gang funnet. Det var
bare 31 overlevende, alle fra den samme livbåten.
5 av de som overlevde var
Nederlendere, og 4 av disse var av det Nederlanske U-båt
mannskapet som skulle bemanne U-båten Haai På grunn av denne hendelsen, og med majoriteten av U-båt mannskapet til Haai omkommet var ikke den Nederlanske marinen i stand til å bemanne Haai . Den Nederlanske marinen kanselerer derfor ordren på U-båten Haai og returnerer denne til British Royal Navy. 1943 28 Mar
1943: Den Norske Marinen har
overtatt Haai og omdøper
denne til Ula. 1944 3
Apr 1944: Ula er
commissioned to the Norwegian Navy 1947 The
Ula visits Rotterdam, the Netherlands. 1965 Dec 1965: Ula is sold to H. Eckhart GmbH (Hamburg) for breaking up. |